Česká unie sportu, z.s. je největší střešní a servisní sportovní organizace v ČR.
Vznikla 27. dubna 2013 formou transformace a změny názvu ČSTV. V ČUS jsou dobrovolně sdruženy sportovní svazy s celostátní působností, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty i jejich sdružení, jsou-li ustaveny jako spolky podle Občanského zákoníku, zákon č.89/2012 Sb.
Členy ČUS jsou dle jejích stanov národní sportovní svazy a sportovní kluby a tělovýchovné jednoty se svými členy. Aktuální informace o počtu členů ČUS naleznete zde.
ČUS je organizace občansky otevřená, demokratická, nezávislá a nepolitická. Subjekty sdružené v ČUS si ponechávají samostatnost právního postavení, majetku a činnosti. ČUS je členem Českého olympijského výboru (ČOV, www.olympic.cz) a členem Evropského sdružení nevládních sportovních organizací (ENGSO, www.engso.eu).
Nejvyšším orgánem ČUS je valná hromada, tvořená zástupci národních sportovních svazů a zástupci SK/TJ, která se zpravidla schází 1x ročně. V období mezi valnými hromadami zajišťuje plnění úkolů ČUS a rozhodnutí valné hromady Výkonný výbor ČUS se sídlem Zátopkova 100/2, PO Box 40,160 17 Praha 6 - Břevnov, tel.: +420 233 017 333, e-mail: info@cuscz.cz, internetová adresa: www.cuscz.cz . Základním dokumentem činnosti ČUS jsou stanovy.
Servisní činnost pro národní sportovní svazy je zajišťována v pražském sídle ČUS, služby pro krajské a okresní sportovní svazy, sportovní kluby a tělovýchovné jednoty poskytují krajská a okresní servisní centra sportu, zřízená při 13 Krajských organizacích ČUS, při Pražské tělovýchovné unii a při 75 okresních sdruženích ČUS.
Podrobnou faktografii a statistiku své činnosti zveřejňuje každoročně ČUS v publikaci Ročenka ČUS.
Hlavním posláním ČUS je vytvářet optimální podmínky ke sportovní činnosti, která se realizuje v jejích základních organizačních článcích, tj. ve sportovních klubech, tělovýchovných jednotách a národních sportovních svazech.
ČUS poskytuje služby svým základním organizačním článkům a dalším organizacím a institucím v rámci sportovního prostředí České republiky.
ČUS respektuje principy olympismu a v rámci svého členství v Českém olympijském výboru reprezentuje zájmy svých členů.
ČUS pomáhá komplexně zabezpečovat financování sportovní činnosti svých základních organizačních článků na všech výkonnostních, rekreačních, věkových či územních úrovních.
ČUS ve svých základních organizačních článcích organizuje, podporuje a provozuje veškeré formy sportovních aktivit.
Česká unie sportu již je stabilní a respektovanou organizaci, se zajištěným a transparentním hospodařením, s potenciálem při hájení zájmů členských subjektů a sportovního prostředí ČR, ve kterém je všech parametrech zdaleka největším spolkem.
ZÁSADY DALŠÍ ČINNOSTI ČSTV 2012 – 2016, přijaté valnou hromadou ČUS v roce 2012 pro období záchrany a restartu ČUS měly za cíl vyvést tehdejší organizaci z krize. Plán se podařilo naplnit. Byla odvrácena insolvence, došlo k narovnání pokřivené ekonomiky a katastrofální správy vlastního majetku. Byly vyrovnány dluhy, zachráněn zbylý bonitní majetek (SC Nymburk, horská střediska, Plavecký stadion v Praze-Podolí) a organizaci bylo vráceno dobré jméno.
DLOUHODOBÝ PROGRAM ČINNOSTI ČUS na roky 2016 – 2020 pro období obrody organizace vycházel již ze stabilizované ekonomiky a oddlužené, ozdravené a přejmenované České unie sportu, která se stala respektovaným partnerem pro stát, parlament, kraje a obce. Podařilo se dlouhodobě zabezpečit zhodnocování majetku ČUS, posílit servis pro členské kluby a vytvořila se finanční rezerva. ČUS prosadila dotační program přímé státní podpory pro tělovýchovné jednoty a sportovní kluby Můj klub. Z iniciativy ČUS vznikla novela zákona o podpoře sportu, kterou byla ustavena Národní sportovní agentura. Soustavným tlakem ČUS byla na tři roky zásadně navýšena státní finanční podpora sportu. Za svůj boj o rovné podmínky pro sport byla ČUS obviněna Policií ČR a obžalována státním zástupcem, aby po sedmi letech soudů (v r. 2024) byla pravomocně osvobozena. Což ČUS v aktivitách nijak nezastavilo, naopak posílilo.
PRIORITY ČUS PRO OBDOBÍ 2020–2024 bylo období obhajoby kreditu a posílení role ČUS, zásadně však poznamenané vnější krizí pandemických omezení činnosti, válkou na Ukrajině, průvodní ekonomickou krizí a vysokou inflací. ČUS nejen že období ekonomicky ustála, ale naplnila většinu vytyčených cílů v prioritních oblastech. Podařilo se nastavit a stabilizovat služby pro členy, kluby a svazy ČUS, s operativním přizpůsobením v období pandemie. Optimalizovala se správa a obnova majetku ČUS vlastního i prostřednictvím podílů ve společnostech. I ve ztížených podmínkách se vyvíjel trvalý tlak na veřejnou správu na posílení podmínek pro sport, legislativních i finančních. Částečně se podařilo posílit financování kolektivních sportů a podporu státní sportovní reprezentace. Otevřela se veřejná diskuse o výchově ke sportu. Průběžným působením na veřejnost se pracovalo na posílení pozitivního obrazu sportu, ČUS a jejích členů. Úplným dokončením majetkových transakcí v oblasti Strahova byly vytvořeny podmínky pro řešení nového sídla ČUS a zázemí pro činnost národních sportovních svazů.
Rámec priorit ČUS na nové funkční období z předchozího vývoje organizace vychází a v mnohém na něj navazuje.
Priority, ze kterých bude vycházet rozsah činnosti ČUS a Výkonného výboru ČUS v nadcházejícím čtyřletém funkčním období se vedle servisu pro členy a správy majetku zaměří na rozvoj podmínek pro celé sportovní prostředí v ČR, pro činnost členských subjektů, organizovaný sport, pro volnočasové a zdraví prospěšné pohybové aktivity občanů ČR.
Návrh rámce priorit ČUS pro období 2024 – 2028 vychází z předešlých tři funkčních období, s využitím získaných zkušeností, stability organizace a její síly, a z naplnění a rozpracovanosti dílčích cílů. Priority respektují potřeby členů, povinnosti správy a zhodnocování majetku ČUS, zájmy sportovního spolkového prostředí a míří na vyšší využití potenciálu sportu v životě společnosti. Reflektují na aktuální situaci ve společnosti a ve sportu a pro srozumitelnost veřejnosti jsou koncentrovány do hesel.