Česká Unie Sportu
Zátopkova 100/2
160 17 Praha 6 - Břevnov, PO BOX 40
Novela zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, schválená na sklonku roku 2011, platná od 1. 1. 2012 zásadním způsobem změnila odvodové povinnosti provozovatelů loterií a jiných podobných her.
Došlo ke sjednocení výše odvodu a ke změně z odvodu na veřejně prospěšné účely určené provozovatelem na odvod formou „daně“ příslušnému finančnímu úřadu. Zákon dále stanovil rozdělení takto nově získaných příjmů státního rozpočtu mezi stát a jednotlivé obce, na jejichž území je zdaňovaná činnost provozována.
Česká unie sportu se od počátku roku 2012 snažila nejen prostřednictvím sítě SCS vyvíjet tlak na obecní a městské samosprávy, aby prostředky, které dříve z valné většiny směřovaly na podporu veřejně prospěšných aktivit, přesměrovaly obce zejména do sportu.
Průběžným shromažďováním reakcí z členských SK a TJ, měst a obcí se podařilo získat přehled o praktickém naplňování proklamací některých starostů a Svazu měst a obcí ČR o výrazné podpoře sportu z těchto zdrojů.
Podle zprávy Ministerstva financí ČR narostly celkové příjmy měst a obcí z loterií a jiných podobných her z 2,7 mld. Kč v roce 2011 na 5,7 mld. Kč v roce 2012. Příjmy se tedy více než zdvojnásobily o 3 mld. Kč.
Ve zkoumaném vzorku 74 bývalých okresních měst došlo k nárůstu příjmů z loterií a jiných podobných her ze zhruba 944 mil. Kč v roce 2011 na 2,44 mld. Kč v roce 2013. Celkové příjmy vybraných měst se tedy zvýšily zhruba o 1,5 mld. Kč a dosáhly více než dvou a půl násobku stavu před novelou zákona.
Údaje z těchto měst tedy představují více než třetinu všech příjmů poskytnutých městům a obcím v ČR z odvodů z loterií a jiných podobných her.
Přímá podpora sportu, včetně výdajů na provoz sportovních zařízení v majetku měst, se zvýšila pouze o 300 mil. Kč, tedy o 16% a pro rok 2014 dosud známé plány měst zásadní změnu k lepšímu nenaznačují.
Investiční výdaje měst na sport a tělovýchovu se celkově proti roku 2011 také snížily, s jedinou výraznou odchylkou ve městě Ostravě, kde vzrostly o více než 1 mld. Kč.
Minimum měst např. Jihlava a Opava přijala zastupitelstvem Koncepci financování z příjmů získaných zdaněním hazardu. V Opavě dokonce garantují zastupitelé sportu 60% a z toho 1/3 přímo pro Sportovní kluby a Tělovýchovné jednoty. V Jihlavě jde do sportu 80%. Ostrava vyčnívá investicemi do sportovních zařízení a právem je Evropským městem sportu.
Graf: Příjmy měst z „hazardu“ a jejich výdaje na sport za roky 2011 až 2013
Tabulka: Příjmy měst z „hazardu“ a jejich výdaje na sport za roky 2011 až 2013
2011 | 2012 | 2013 | |
Příjmy z hazardu | 944 mil. Kč | 2 123 mil. Kč | 2 440 mil. Kč |
Výdaje na sport celkem (bez investic města Ostrava) | 2 859 mil. Kč | 2 685 mil. Kč | 3 001 mil. Kč |
Přímá podpora sportu | 1 884 mil. Kč | 2 165 mil. Kč | 2 192 mil. Kč |
Sportovní investice (bez města Ostrava) | 975 mil. Kč | 520 mil. Kč | 809 mil. Kč |
Ze statistiky vyplývá, že většina měst nepoužila prostředky získané zdaněním hazardu ve prospěch sportu. Pouhé přehození výdajů na sport, která města vydávala před rokem 2012 do „plateb z hazardních daní“ neznamená vyšší výdaje do sportu v regionech ze zdaněného hazardu. Některá města např. Příbram nebo Vyškov dokonce nezvýšila přímou podporu sportu vůbec.
Vyhodnocený vzorek největších měst, která obdržela více než 1/3 daní z hazardu určených obcím neodráží stav v malých obcích, kde sport a místní SK/TJ podporují a podporovaly i před změnou zdanění hazardu. Stejně tak hlavní město Praha zvýšené příjmy z hazardu nasměrovalo do sportu.
Lenka Angelika Tichá - tisková mluvčí
+420 602 231 674
ticha@cuscz.cz