Logo tiskové zprávy

Česká Unie Sportu
Zátopkova 100/2
160 17 Praha 6 - Břevnov, PO BOX 40

Tisková zpráva
25. března 2014

Příjmy z hazardu a podpora sportu v „okresních“ městech

Novela zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, schválená na sklonku roku 2011, platná od 1. 1. 2012 zásadním způsobem změnila odvodové povinnosti provozovatelů loterií a jiných podobných her.

 

Došlo ke sjednocení výše odvodu a ke změně z odvodu na veřejně prospěšné účely určené provozovatelem na odvod formou „daně“ příslušnému finančnímu úřadu. Zákon dále stanovil rozdělení takto nově získaných příjmů státního rozpočtu mezi stát a jednotlivé obce, na jejichž území je zdaňovaná činnost provozována.

 

Česká unie sportu se od počátku roku 2012 snažila nejen prostřednictvím sítě SCS vyvíjet tlak na obecní a městské samosprávy, aby prostředky, které dříve z valné většiny směřovaly na podporu veřejně prospěšných aktivit, přesměrovaly obce zejména do sportu.

 

Průběžným shromažďováním reakcí z členských SK a TJ, měst a obcí se podařilo získat přehled o praktickém naplňování proklamací některých starostů a Svazu měst a obcí ČR o výrazné podpoře sportu z těchto zdrojů.

 

Podle zprávy Ministerstva financí ČR narostly celkové příjmy měst a obcí z loterií a jiných podobných her z 2,7 mld. Kč v roce 2011 na 5,7 mld. Kč v roce 2012. Příjmy se tedy více než zdvojnásobily o 3 mld. Kč.

 

Ve zkoumaném vzorku 74 bývalých okresních měst došlo k nárůstu příjmů z loterií a jiných podobných her ze zhruba 944 mil. Kč v roce 2011 na 2,44 mld. Kč v roce 2013. Celkové příjmy vybraných měst se tedy zvýšily zhruba o 1,5 mld. Kč a dosáhly více než dvou a půl násobku stavu před novelou zákona.

 

Údaje z těchto měst tedy představují více než třetinu všech příjmů poskytnutých městům a obcím v ČR z odvodů z loterií a jiných podobných her.

 

Přímá podpora sportu, včetně výdajů na provoz sportovních zařízení v majetku měst, se zvýšila pouze o 300 mil. Kč, tedy o 16% a pro rok 2014 dosud známé plány měst zásadní změnu k lepšímu nenaznačují.

 

Investiční výdaje měst na sport a tělovýchovu se celkově proti roku 2011 také snížily, s jedinou výraznou odchylkou ve městě Ostravě, kde vzrostly o více než 1 mld. Kč.

 

Minimum měst např. Jihlava a Opava přijala zastupitelstvem Koncepci financování z příjmů získaných zdaněním hazardu. V Opavě dokonce garantují zastupitelé sportu 60% a z toho 1/3 přímo pro Sportovní kluby a Tělovýchovné jednoty. V Jihlavě jde do sportu 80%. Ostrava vyčnívá investicemi do sportovních zařízení a právem je Evropským městem sportu.

 

Graf: Příjmy měst z „hazardu“ a jejich výdaje na sport za roky 2011 až 2013

Loterie

 

 

Tabulka: Příjmy měst z „hazardu“ a jejich výdaje na sport za roky 2011 až 2013

 

Součet 74 bývalých okresních měst za ČR (bez Prahy)
  2011 2012 2013
Příjmy z hazardu 944 mil. Kč 2 123 mil. Kč 2 440 mil. Kč
Výdaje na sport celkem (bez investic města Ostrava) 2 859 mil. Kč 2 685 mil. Kč 3 001 mil. Kč
Přímá podpora sportu 1 884 mil. Kč 2 165 mil. Kč 2 192 mil. Kč
Sportovní investice (bez města Ostrava) 975 mil. Kč 520 mil. Kč 809 mil. Kč

 

 

 

Ze statistiky vyplývá, že většina měst nepoužila prostředky získané zdaněním hazardu ve prospěch sportu. Pouhé přehození výdajů na sport, která města vydávala před rokem 2012 do „plateb z hazardních daní“ neznamená vyšší výdaje do sportu v regionech ze zdaněného hazardu. Některá města např. Příbram nebo Vyškov dokonce nezvýšila přímou podporu sportu vůbec.

 

Vyhodnocený vzorek největších měst, která obdržela více než 1/3 daní z hazardu určených obcím neodráží stav v malých obcích, kde sport a místní SK/TJ podporují a podporovaly i před změnou zdanění hazardu. Stejně tak hlavní město Praha zvýšené příjmy z hazardu nasměrovalo do sportu.

 

 

Lenka Angelika Tichá - tisková mluvčí
+420 602 231 674
ticha@cuscz.cz

 

 

MenuX