- kdo schvaluje (povoluje) použití vozidla a za jakým účelem (to není nijak omezeno, záleží na spolku, jak si toto upraví); kdo smí vozidlo užívat (pokud budou osoby splňovat podmínky uvedené níže, není nijak omezeno, kolik osob a v jakém poměru ke spolku může vozidlo užívat)
- vyúčtování cesty (cestovní příkazy); způsob úhrady
- kde je vozidlo parkováno, zda je možné, aby bylo zaparkováno i v místě bydliště zaměstnance/funkcionáře/člena
- kdo odpovídá za technický stav a provedení pravidelné technické prohlídky, za povinné vybavení vozidla atd. (určení nějakého konkrétního zaměstnance/funkcionáře/člena)
- zda je možné používat vozidlo i pro soukromé účely; zde POZOR na to, že pokud bude zaměstnanec/funkcionář/člen oprávněn užívat vozidlo i pro soukromé účely bezplatně, pak to pro něj bude nepeněžní plnění, které se bude muset zdanit a odvést zdravotní a sociální pojištění v rámci vyplácené mzdy/odměny (viz dále)
- bude-li vozidlo přiděleno trvale k užívání jednomu zaměstnanci/funkcionáři/členovi, zejména bude-li umožněno užívání i pro soukromé účely, lze doporučit nad rámec uvedeného vnitřního předpisu, ještě uzavření smlouvy o užívání vozidla s konkrétním zaměstnancem/funkcionářem/členem, nebo alespoň vyhotovení písemného předávacího protokolu
Doporučení: Ve vozidle by mělo být umístěno potvrzení spolku o tom, kdo je oprávněn vozidlo řídit (seznam osob s uvedením alespoň jména a příjmení), a to z důvodu případné silniční kontroly, aby neměl řidič problém s tím, že řídí vozidlo, které není v jeho vlastnictví.
- toto školení musí být zajištěno pro všechny, kdo budou moci řídit služební vozidlo, bez ohledu na druh vozidla;
- pro toto školení nejsou stanoveny žádné zvláštní požadavky, tedy nemusí být zajištěno ani autoškolou; jakým způsobem ho spolek zajistí a jak často je tedy na jeho zvážení; analogicky k četnosti školení řidičů profesionálů je vhodné ho zajistit 1x ročně a lze doporučit využití služeb autoškoly; výrazně se tím totiž zvyšuje možnost na straně spolku prokázat, že školení provedl v potřebném rozsahu, pokud by došlo k havárii
Poznámka: tento druh školení zajišťuje každoročně ČUS pro své zaměstnance s tím, že sdružené subjekty (OS, svazy) se mohou po dohodě s pí Vokatou (LPO ČUS) a za poplatek (vystavení dokladu autoškolou) připojit
- tato povinnost je stanovena jen pro řidiče vybraných vozidel (např. vozidla zařazená do skupiny, C, C1, D, D1, E – viz §80a zák. č. 361/2000Sb.) a pro profesionální řidiče, tj. řidiče, kteří mají jako druh práce přímo sjednáno řízení motorového vozidla
- toto školení se skládá ze vstupního školení a pravidelného školení a musí být absolvováno v autoškole; na základě tohoto školení získá řidič tzv. průkaz profesní způsobilosti, respektive mu po novu bude tato skutečnost vyznačena přímo do řidičského průkazu
Řídit vozidlo ve vlastnictví / nájmu / na leasing spolku tedy může osoba, která má:
- je třeba řešit v případě, kdy je služební vozidlo zaměstnanci / funkcionáři poskytnuto bezplatně i pro soukromé užívání
- možností používat bezplatně služební vozidlo pro soukromé účely vzniká zaměstnanci (funkcionáři) nepeněžní příjem; ten je pro účely zjištění základu daně z příjmů a zdravotního a sociálního pojistného oceněn zákonem na 1 % vstupní ceny vozidla vč. DPH za každý (i započatý) měsíc používání vozidla; u vozidel v nájmu nebo pořizovaných na leasing, se 1 % počítá ze vstupní ceny u původního vlastníka (pronajímatele); nepeněžní příjem, a tedy i povinnost dodanění, má zaměstnanec (funkcionář) v každém měsíci, ve kterém auto podle smlouvy pro soukromé účely může používat, a to i tehdy, pokud k jeho použití vůbec nedojde; rozhodující je zde samotná možnost využívání vozidla pro soukromé účely
- není-li funkcionáři/členovi vyplácena ze strany spolku žádná finanční odměna, která by se chovala jako mzda (např. odměna za výkon funkce), pak je funkcionář/člen povinen si tento bezplatný příjem vyřešit sám, v rámci svého daňového přiznání, respektive příslušných odvodů
- předmětem této daně jsou od roku 2023 v podstatě jen nákladní vozidla (nad 3,5t); není tedy potřeba platit silniční daň za užívání osobních automobilů, a to ani v případě, kdy jsou užívána pro účely podnikání